NRSR: Pre chýbajúce vrtuľníky bude prieskum na MZ, ministerka neodstúpi

www.ipolitika.sk

Okolnosti výberových konaní na stanice vrtuľníkovej záchrannej služby v Bratislave a v Trenčíne, ktoré boli päť dní neobsadené, preveria poslanci NR SR v rámci poslaneckého prieskumu na ministerstve zdravotníctva (MZ). Jednohlasne o tom dnes uznesením rozhodol Výbor NR SR pre zdravotníctvo, ktorého mimoriadne zasadnutie iniciovali opoziční poslanci.

Tí vnímajú chýbajúce vrtuľníky ako zlyhanie ministerstva zdravotníctva a jeho šéfku Zuzanu Zvolenskú (nominantka Smeru-SD) preto vyzývajú na vyvodenie osobnej zodpovednosti. V čase výpadku vrtuľníkov v Bratislave a Trenčíne totiž došlo neďaleko Skalice k dopravnej nehode. Vážne zranená žena bola prevezená sanitkou do skalickej nemocnice, kde neskôr lekár žiadal vrtuľník na jej prevoz do Bratislavy. Najbližší voľný bol však v Žiline, preto sa rozhodli pacientku previezť sanitkou. Po deviatich minútach transportu zomrela.

Zvolenská trvá na tom, že aj v čase nehody bola zdravotná starostlivosť na celom Slovensku plne zabezpečená, chýbajúcimi vrtuľníkmi nebol porušený žiaden zákon a na odstúpenie z funkcie preto nevidí žiaden dôvod. Zároveň tvrdí, že prípad chýbajúcich licencií a dopravná nehoda sú opozíciou umelo spájané. “Zásadne odmietam, že by došlo k nezabezpečeniu zdravotnej starostlivosti počas týchto dní. Päť vrtuľníkových staníc na území SR v tom čase znamenalo, že to bola úroveň ČR, ktorá má desať staníc a dvojnásobný počet obyvateľov. Bola teda zabezpečená zdravotná starostlivosť pre občanov. Ani dnes, keď lieta sedem vrtuľníkov, nemôžem povedať, či niekto nezomrie,” upozornila. Na margo neuskutočneného transportu vrtuľníkom Zvolenská podotkla, že pri vnútornom krvácaní nie je vhodné prekladať pacienta zo sanitky do vrtuľníka. “Niektoré diagnózy nie sú vhodné na prepravu,” argumentovala.

Ministerka zároveň informovala, že ešte 16. septembra, teda tri dni po nehode, požiadala Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) o prešetrenie celého prípadu. “Úrad už začal dohľad, bude k dispozícii správa. Neprináleží mi hodnotiť správnosť konania jednotlivých aktérov, to urobí až ÚDZS. Priebeh akcie bol ale štandardný,” uistila.

www.ipolitika.sk

Na otázku, prečo vlastne vznikla päťdňová diera, keď z Bratislavy ani Trenčína vrtuľníky nelietali, odvetila, že jeden z účastníkov výberového konania predložil riadne všetky doklady, avšak člen Leteckého úradu požadoval doplnenie istej špecifikácie. “Vtedy komisia zvážila stav zabezpečenia zdravotnej starostlivosti piatimi vrtuľníkmi a rozhodla sa, že poskytne dodatočnú lehotu,” vysvetlila. Zvolenská zároveň odmietla tvrdenie opozície, že mohli vydať pre Bratislavu a Trenčín dočasné licencie pre súčasných poskytovateľov, keďže to podľa jej slov nebolo z hľadiska legislatívy možné.

Člen výboru Viliam Novotný (SDKÚ-DS) je však presvedčený, že MZ hrubo zanedbalo svoje povinnosti a neobsadením dvoch vrtuľníkových staníc ohrozilo životy a zdravie ľudí. “Treba o tom hovoriť, aby sa kauza nezopakovala. Musí sa vyvodiť zodpovednosť, nedovolím kauzu zadupať pod koberec, aj keď možno budem niektorým ľuďom spôsobovať bolesť,” povedal s tým, že na mieste Zvolenskej by z funkcie ministra odstúpil. Zároveň je presvedčený, že transport vrtuľníkom mohol ušetriť desiatky minút. “Neviem, či by pacientka prežila, ale požiadam ÚDZS, aby to prešetril, lebo chcem poznať pravdu,” avizoval.

Podľa Jozefa Ježíka (Smer-SD) poslancom neprináleží posudzovať, či bolo pacientke poskytnuté všetko tak, ako má byť. “Kým nemáme výsledky pitvy, nemôžeme špekulovať. Je nemiestne, aby sme mali tisíc hypotéz, čo sa mohlo a čo nemohlo robiť,” tvrdí. Aj podľa Vladimíra Baláža (Smer-SD) je neetické zneužívať túto tému. “Treba skúmať licencie, poďme do toho, ale vtiahnuť do tohto prípadu aj nehodu bez toho, aby ste vedeli, ako to bolo, tak to by som tu už nerád zažil,” dodal.

Licencie pre všetkých sedem vrtuľníkov na Slovensku vypršali 12. septembra, k spomínanej nehode došlo o deň neskôr. Zvolenská podpísala nové licencie pre Bratislavu a Trenčín 16. septembra. Licencie obhájil dovtedajší prevádzkovateľ AIR – TRANSPORT EUROPE. Na Slovensku v súčasnosti funguje 273 ambulancií pozemnej záchrannej zdravotnej služby a sedem leteckých – v Bratislave, Banskej Bystrici, Nitre, Žiline, Poprade, Košiciach a Trenčíne.

 

zdroj: http://www.sdku-ds.sk

pošli na vybrali.sme.sk
Reklama
 

Súvisiace články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>