Monitor deviatakov demotivuje, neukáže, čo žiaci vedia

www.ipolitika.sk

Žiaci s horším prospechom sa podľa podpredsedníčky KDH Miroslavy Szitovej po oboznámení sa so zadaním jednotlivých úloh prestali snažiť, často tipovali.

Monitor deviatakov stráca podľa podpredsedníčky KDH Miroslavy Szitovej opodstatnenie, žiaci sú demotivovaní. Ako povedala v sobotu pre agentúru SITA, zaznamenali nový fenomén, keď mnohí žiaci rezignovali a z tried odchádzali pred uplynutím času, ktorý bol vymedzený na testovanie.

Podľa Miroslavy Szitovej to súvisí s tým, že ministerstvo školstva podmienilo prijatie žiaka na strednú školu bez prijímacích skúšok 90-percentnou úspešnosťou v celoslovenskom testovaní. „Monitor s kritériom 90 percent úspešnosti pre prijatie na akúkoľvek strednú školu stráca pre väčšinu žiakov opodstatnenie a dosiahnuté výsledky nebudú odzrkadľovať skutočnú úroveň vedomostí žiakov,“ zdôraznila.

Žiaci s horším prospechom sa podľa Szitovej po oboznámení sa so zadaním jednotlivých úloh prestali snažiť, často tipovali. Upozornila, že v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi do tzv. zbernej triedy, teda miestnosti vyhradenej pre žiakov, ktorí testovanie ukončili, prichádzali mnohí deviataci v polovici testovania s argumentom, že aj tak na 90 percent testy nenapíšu a budú musieť robiť prijímacie skúšky.

www.ipolitika.sk

Szitová tiež upozornila, že test z matematiky podľa učiteľov nezahŕňal učivo 9. ročníka a zvládol by ho aj ôsmak. Naopak, test zo slovenského jazyka obsahoval otázky zo stredoškolského učiva.

„Monitor v súčasnej podobe demotivuje väčšinu žiakov a prestáva plniť hlavnú úlohu, ktorou je získať obraz o výkone žiakov pri výstupe zo základnej školy,“ vyhlásila s tým, že v predchádzajúcich rokoch predstavovali kritérium prijatia žiaka na strednú školu výsledky testovania spolu s prospechom žiaka, úspešnosťou v súťažiach a talentových skúškach.

Ak má byť súčasne nastavený monitor motivačný, 90-percentná hranica by sa mala podľa nej doplniť aj o nižšie úrovne úspešnosti (napr. 70 percent, 50 percent), ktoré by motivovali všetkých žiakov základných škôl dosiahnuť čo najlepší výsledok v testovaní.

„Ministerstvo školstva ohraničilo priemerom známok prijatie žiakov na stredné školy a k priemerom známok teraz pridáva aj 90 percent v monitore. Prispejú tieto opatrenia skutočne ku skvalitneniu vzdelávania? Mali by sme motivovať a myslieť aj na deti, ktoré síce nie sú perfektné v matematike, no majú vynikajúce úspechy napr. v hre na klavír, maľovaní, cudzích jazykoch, prípadne sú manuálne zruční,“ uviedla.

Zdroj: kdh.sk

pošli na vybrali.sme.sk
Reklama
 

Súvisiace články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>