Výroba biopalív začala klesať, zdá sa však, že nie na dlho.

nas kraj www.ipolitika.sk

Biopalivá sa stali obeťou vlastného úspechu, zdá sa, že po prvý krát ich celosvetová produkcia za desať rokov poklesla. Kým v roku 2010 sa denne vyrobilo 1.822m barelov denne, tak v roku 2011 to bolo len 1.819m barelov denne. To aspoň uvádza štatistika IEA.

Dôvodom poklesu produkcie boli rastúce náklady na suroviny pre biopalivá, najviac rástla cena kukurice, cukru a rastlinného oleja. A hlavným dôvodom rastúcich cien potravín, ako tvrdia mnohí ľudia, bola práve ich veľká spotreba. Je to veľký biznis. Len v USA ide 40% produkcie kukurice na spracovanie na biopalivá, čo zabezpečuje, že USA sú 50%-ným producentom na svete. USA pritom zrušili niektoré ochranné clá a tiež zrušili niektoré dotácie ako podporu pre domácich producentov. Mohlo by sa zdať, že priestor produkciu sa začína zmenšovať.

Nie je tomu tak. Hlavnou hnacou silou je cena ropy. Ako v strednedobom, tak aj v dlhodobom horizonte sa zdá, že ceny ropy budú stúpať a budú náchylné k cenovým šokom. A to nehovoríme ani o blížiacej sa Iránskej vojne. Akonáhle je cena ropy vyššia ako 70 dolárov za barel, klasické biopalivá a biopalivá novej generácie sú konkurencieschopné. Dnes je ropa Brent na 126 dolároch. IEA predpovedá 20% nárast produkcie o 2.2MB/d v porovnaní s dnešnou produkciou do roku 2015, hoci je tento rast pomalší ako sa  v minulosti odhadovalo.

To nás privádza k otázkám ochrany životného prostredia. Čím menej biopalív máte, tím viac potrebujete benzínu a nafty. Dnes poznáme škodilosť klasickým pohonných hmôt a koľko emisií produkujú do atmosféry. Je to však dôvod pre kampaň na biopalivá ?

www.ipolitika.sk

Asi nie. Rastúce ceny potravín a ničenie lesov a biotopov sú dobré dôvody, prečo takú kampaň nerobiť. Odpoveďou však môže byť lepšie fungujúca verejná doprava, rozvoj cyklodopravy a pešej dopravy. Viac biopalív určite nepovedie k zníženiu produkcie emisií uhlíka a k zníženiu globálneho otepľovania.

V šúdií IEA je však jedna zmienka o tom, a to je veľmi zarážujúce, že napríklad na Africkom kontinete absentuje ich výroba. A pritom v Afrike je dopyt po palivách veľmi vysoký. Preto nahradiť klasické palivá lacnejšími biopalivami by nebol zlý nápad. Afriká má pritom veľa pôdy  a potenciál na pestovanie žiadaných plodín. Vyrobené biopalivá v afrických krajinách určené pre miestu spotrebu by riešili veľa súčasných problémov.

Ekonomický tlak na Brazílsky biopalivový priemysel je relevatný. Brazília nedovolí aby tento rýchlo rozvýjajúci sa priemysel oslaboval. Práve naopak, Brazília má ambíciu stať sa jednotkou v produkcii biopalív na svete. Pritom domáca produkcia biopalív neznamenala zvýšenie cien potravín. Brazília má viac patentov týkajúcich sa biopalív ako ktorákoľvek iná krajina na svete a snaží sa svoje know-how vyvážať práve do Afriky.

Výroba biopalív, ktoré robia viac úžitku ako škody pri dodržiavaní noriem a regulácií nie je jednoduchá. Ale vysoké ceny ropy nám predpovedajú, že možnosť pádu ich producie nám určite nehrozí. Iným biopalivom, ktoré sa neuvádza v medzinárodných dokumentoch je bioplyn prečistený na metán ako palivo pre vozidlá používané vo viacerých mestách EU ako napríklad v Göteborgu či Lille. To má v porovnaní s bionaftou alebo etanolom množstvo výhod a nemá žiadny vplyv na produkciu potravín.

Andrej Vilim

 

 

zdroj: strana-naskraj.sk

pošli na vybrali.sme.sk
Reklama
 

Súvisiace články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>