Ako sa spracúva verejná mienka?

sk_parlament_w www.ipolitika.sk

AKO SA SPRACÚVA VEREJNÁ MIENKA?

Pred voľbami nie sú žiadnym prekvapením preteky výskumných agentúr skúmajúcich zmýšlanie verejnej mienky. Ani tieto voľby nie sú žiadnou výnimkou, za posledné dni sa verejnosť dozvedela výsledky agentúry Focus, ktorá prisúdila KSS 1%. Sú tieto výsledky objektívne, je tu fakt snaha nestranne poznať názory ľudí? Bohužiaľ opak je pravdou, výskumná agentúra nemá za úlohu spoznať verejnú mienku, má za úlohu dokonale zmanipulovať respondentov rafinovanými spôsobmi. Pozrime sa, ako prebieha takýto prieskum.
Ako prvé treba zdôrazniť, že respondent nedostane otázku týkajúcu sa volieb a politického názoru. Respondent zvyčajne dostáva hrubú guču papierov a anketár sa ho snaží presvedčiť svojimi vyjadrovacími schopnosťami, aby si našiel od 20 do 40 minút času. Ako zareaguje potencionálny respondent? Otázka nie je vôbec ťažká – v dnešnej uponáhľanej dobe vám zvyčajne zapleskne dvere pred nosom.

.
Ak sa už respondent odhodlá dotazník vyplniť, čaká ho niekoľko úskalí, ktoré nielen preveria jeho dôveru v niektorú stranu, ale dokonca obrátia jeho pozornosť priam komercionálnym spôsobom na stranu z opačného spektra, ktorú ani len v úmysle nemal voliť. ÚV KSS sa v týchto dňoch dostali do rúk hárky spomínanej agentúry FOCUS. Pozrime sa ako ľahko a elegantne manipulujú verejnou mienkou.
.
Prvá strana obvykle nie je veľmi zaujímavá. Respondent v niekoľkých otázkach uvedie svoje pohlavie, vek, národnosť a počet obyvateľov jeho obce. Po krátkom úvode sa ho anketár spýta, čo by si prial v Novom roku 2012 a zoznamovacia časť prechádza do tej politickej.
.
www.ipolitika.sk
Tam sa anketár v úvode spýta, či sa volieb respondent zúčastní a koľkými percentami by svoju účasť vedel vyjadriť. Po kladnej odpovedi respondent dostáva otázku, ktorú stranu by volil. Tu končí objektívnosť celého prieskumu a začína manipulovanie. Uveďme si to na príklade respondenta odhodlaného voliť Komunistickú stranu Slovenska. Respondent po zakrúžkovaní volebného čísla strany dostáva otázku, na koľko percent je jeho rozhodnutie pevné. Už v tejto otázke je mierny chyták, ak anketár je pravicovo orientovaný a má navyše aj dar jazyka, tak touto otázkou respondenta zaskočí. Vtedy aj pevne odhodlaný volič môže mierne zakolísať a neuvedie číslo 100%, ale číslo menšie v percentuálnej stupnici. Niekoľko riadkov vyššie sme si spomínali postupne preorientovanie respondenta na určité strany. V otázke uvedenej ako číslo K15 dostáva respondent otázku, ktorú uvedieme v doslovnom znení „A ešte ráz sa vrátime k voľbám. Ak by sa parlamentné voľby konali túto sobotu, ktorú politickú stranu by ste volili?“ Otázka je na prvý pohľad úplne nezmyselná, veď respondent niekoľko strán anketového bloku predtým už vyjadril svoje presvedčenie a dokonca ho ohodnotil aj percentami rozhodnosti. Dôvod tejto navonok nezmyselnej otázky je jasný. Potenciálneho voliča má ešte viac zneistiť, navodiť v ňom pocit, že voľba KSS je nezmyselná, pretože strana nemá nádej na úspech. Odôvodnenie? Strana v tejto otázke už nefiguruje, miesto toho figuruje kolónka INÚ STRANU, pričom pre anketára je tam v zátvorke poznámka „respondentovi nečítať.“ Tak má respondent selektovaný výber strán, ktorý sa až podozrivo ponáša na výsledky predvolebného prieskumu agentúry FOCUS. Podľa výsledkov februárového prieskumu by sa do NR SR dostali strany Smer SD, KDH, SaS, Most Híd, Obyčajní ľudia, SDKÚ. Na prahu zvolitelnosti by skončili SNS, pod ním HZDS, SMK a SDĽ. Pre pobavenie uvedieme aj strany, ktoré sú spomenuté v selektovanej otázke, označenej pod číslom K15 – Smer SD, SDKÚ-DS, SaS, KDH., Most Híd, SNS, SMK, Obyčajní ľudia, SDĽ, HZDS, 99%. Náhoda, alebo snaha manipulovať ľudí? To nechávam na čitateľa.
.
Ako sme spomínali tvorca ankety sa snaží nebadane pretlačiť do povedomia respondenta určitú politickú stranu. Neviem kto tvoril dotazník pre FOCUS, ale v celej ankete sa podozrivo vyskytuje strana KDH. Opäť si to uveďme na príkladoch. Prvá takto formulovaná otázka má číslo K9 – otázka znie : „Ktorá udalosť alebo téma sa Vám najviac spája s KDH a Jánom Figeľom?“ Otázka K24, zase rozoberá názory respondenta na ústredné heslo KDH „biela je dobrá“. V dvoch názoroch má respondent odpovedať, či je mu bližšie tvrdenie bielej farby ako reprezentantky čistého verejného života, prípadne rasistického podtónu. Otázka K27 žiada od respondenta, aby sa zamyslel nad heslom „Začína sa to prácou“ Ktorej strany je toto ústredný slogan, netreba ani spomínať. Záverečné defilé otázok podozrivo skúmajúcich mienku na KDH už priamo upozorňuje, aby pochopil aj „hlúpy“ Jano z Hornej-Dolnej, že je to heslo KDH.
.
Tak sa končí zaujímavý politický dotazník agentúry Focus a zapotený respondent tohto prapodivného výskumu, ktorý objektívnosť stratil už po prvej politickej otázke prechádza na rovnako vyčerpávajúcu časť výskumu, ktorý sa už priamo zaujíma o respondenta a jeho postavenie v spoločnosti..
.
Aký je výsledok tejto takmer podrobnej analýzy? Odpoveď nás komunistov znie, voľte podľa svojho vedomia a svedomia, nedajte sa zmanipulovať tézou o menšom zle, pretože aj to menšie zlo v konečnom dôsledku napácha ťažké škody.
Ilja Kvak
zdroj: kss.sk
pošli na vybrali.sme.sk
Reklama
 

Súvisiace články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>