Ján Mikolaj: Minister Figeľ pri výstavbe diaľnic blafuje

J.-Mikolaj-330x290 www.ipolitika.sk

Bratislava, 4. januára 2012 – Podľa ministra dopravy Figeľa počas vlády Roberta Fica stavalo Slovensko cesty “gréckou cestou”, súčasný kabinet však dokázal výstavbu zlacniť a zároveň zvýšiť jej dynamiku. Verme, že toto si skutočne myslí len Ján Figeľ.

Súčasné obdobie výstavby diaľnic je charakterizované najmä nevídaným množstvom tlačových konferencii tohto pána ministra, ktoré zvoláva ku všetkému – strihaniu pások, poklopkávaniu základných kameňov, asfaltovaniu vozoviek, oprave mostov, osadzovaniu dopravných značiek či vozeniu sa na motorke v slušivých poltopánkach a kravate. V skutočnosti však ide o odpútanie pozornosti od toho najdôležitejšieho – a tým je fakt, že s výstavbou sa mešká na všetkých diaľničných úsekoch, dokonca na dvoch najdôležitejších: tunel Višňové a Turany – Ivachnová sa nezačalo stavať vôbec! Na úsek Turany – Ivachnová nebola začatá ani verejná súťaž.

Pre najväčšiu tunelovú stavbu Višňové – Dubná Skala síce verejná sútaž začala, ale pán minister zamlčuje, že na stavbu nemá peniaze. Začať stavbu bez finančného zabezpečenia – to sa už dlho nestalo a zo strany štátu ide o obrovský hazard. Prostriedky v štátnom rozpočte na túto stavbu nie sú, cez EÚ-fondy vzhľadom na dĺžku výstavby rozpočtovanie nie je možné a pôžičky na investičnú výstavbu reálne taktiež nie sú. Takže z čoho sa stavba zaplatí? Z rečí ministra určite nie.

www.ipolitika.sk

Výstavbu diaľnic okrem toho sprevádza aj obrovská zmätočnosť. Stavať za polovičné ceny sa jednoducho nedá. Kde stavebné spoločnosti také obrovské množstvo usporia, keď cena práce neustále stúpa, cena ropy taktiež a v konečnom dôsledku aj inflácia. Natíska sa otázka, či sa spoločnosti nespoliehajú na to, že doteraz sa pri podobných prípadoch vždy cena stavby vyšplhala na dvojnásobok. Napríklad tunel Sitina sa skončil mimosúdnym vyrovnaním takmer za pol miliardy Sk, ktoré podpísal sám minister Figeľ. Taktiež stavba z Vychylovky na Starú Bystricu je dvojnásobne predražená a spláca sa dodnes. Ako vidieť, dôvody sa vždy nájdu. Ministerstvo sa spolieha aj na zmluvné podmienky cestou tzv. žltého FIDICu, kde si stavebník dokončuje projekty sám. Otázka ale je, či štát dostatočne presne definoval technickú a technologickú úroveň stavieb. Ak nie, tak na polovičné ceny zabudnime už dnes. Alebo sa to môže výrazne prejaviť na kvalite diaľnic a ich kvalita bude naozaj len polovičná.

Ján Mikolaj, poslanec NR SR za SNS

 

zdroj: sns.sk

pošli na vybrali.sme.sk
Reklama
 

Súvisiace články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>