Krstný otec

klenko www.ipolitika.sk

30. 12. 2011 - Médiá nedávno priniesli správu o tom, ako predseda strany Smer – SD Róbert Fico krstil nový album známej slovenskej speváčky.

Pomerne netypické správanie pre najpopulárnejšieho politika viacerí spájali s blížiacimi sa parlamentnými voľbami. Jeho zámerom malo byť oslovenie tej časti (mladších) voličov, ktorí sa nezaujímajú o politiku. Krstného otca si speváčka údajne vybrala sama. Ako sa vyjadrila, jej albumy vždy krstia silní a zaujímaví muži.

Či už ide o náhodu, alebo predvolebný ťah, strana Smer – SD sa v krátkom čase prezentovala pomerne nekonfliktným politickým marketingom. V decembri nasadila bilboardy s vianočným motívom. Je na ňom štvorica usmiatych, prevažne mladých ľudí a milé posolstvo o tom, ako by sme mali držať spolu, nielen na Vianoce. Čo sa deje, keď politická strana, ktorá sa nekompromisne derie do vlády prezentuje takýmto zmierlivým spôsobom?

Vysvetlenie možno hľadať v dvoch rovinách. Za prvé, politické skupiny sa viac ako špecifickým obsahom (ideológia, program) odlišujú formou vybraných marketingových nástrojov. Rozdiely medzi politickými stranami, ako aj deklarovaná hodnotová orientácia ide do úzadia. Politik tak nie je vnímaný ako subjekt spoločenských konfliktov, ktoré súvisia so zápasom o moc, ale komerčný produkt. Politika v takom prípade vystupuje ako nudnejšia časť „šoubiznisu“.

Strana Smer – SD realizuje mimoriadne účinnú mediálnu politiku. Moderný politický marketing je súčasťou strany prakticky od jej vzniku. Uvedená nekonfliktná prezentácia očakávaného víťaza volieb má pravdepodobne aj iný rozmer. Smer – SD dokáže ustúpiť zo svojej konfrontačnej politiky, keďže hľadá spojenca, s ktorým by mohol vytvoriť novú vládu. V tomto ohľade je zaujímavý Ficov výrok, že by mala byť zložená zo silných a stabilných strán.

www.ipolitika.sk

Za takéto na sneme strany označil okrem Smer-u aj SDKÚ – DS, KDH a Most – Híd. V roku 2006 pritom prebral časť voličov Ľudovej strane – Hnutie za demokratické Slovensko aj vďaka tomu, že ju obvinil z údajných dohôd s SDKÚ – DS o povolebnej spolupráci. Tento výrok sa ukázal ako účelový a zavádzajúci. Po voľbách vytvorila ĽS – HZDS koalíciu práve so sociálnymi demokratmi. Dnes Ficova strana otvorene vysiela signály k pravici, že má záujem spolupracovať.

Tradiční voliči Róberta Fica by si to mali uvedomiť skôr, ako s niektorou zo stredopravých strán vytvorí koalíciu. Donedávna ešte obviňoval SDKÚ – DS z netransparentného financovania. Dzurindova strana stála za privatizáciou strategických podnikov. V tomto kontexte používal termín hospodárska vlastizrada. Namočené je v nej aj KDH. Svoj apetít najnovšie rozšírilo na zdravotnícke zariadenia. Ciele politických projektov Bélu Bugára netreba osobitne predstavovať.

Smer – SD po voľbách v roku 2010 nemal s kým zostaviť vládu, lebo doslova požieral svojich koaličných partnerov. Zbavoval sa konkurencie. Či už z chuti po väčšej moci, alebo preto, aby ho nemohli kritizovať za neskoršie spojenectvo s pravicovými stranami. Slovenská spoločnosť je príliš rozdelená, aby mohol vládu zostaviť len jeden politický subjekt. Nie je to vylúčené, ale bolo by to v histórii Slovenska prvý raz. Naviac, v čase krízy.

Očakávaná recesia generuje riziko ďalších predčasných volieb. Prípadné vládnutie Smer-u s pravicou bude komplikované. Je však niečo, čoho sa Fico bojí viac ako hrozby, že s ním nebude mať kto ísť do vlády. Úplne najväčšiu obavu môže mať z toho, že by získal absolútne víťazstvo vo voľbách a na zostavenie vlády by nepotreboval partnera. V takomto prípade by nemal na koho zhadzovať politickú zodpovednosť za problémy s vládnutím.

Nie je jednoduché byť krstným otcom. Hudobného albumu.

 

Marián Klenko

 

zdroj: hzds.sk

pošli na vybrali.sme.sk
Reklama
 

Súvisiace články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>