Ján Figeľ: Za Fica sme stavali cesty „gréckou cestou“

02_KDH_logo_basic_white rectangle_pozitiv_rgb www.ipolitika.sk

Počas vlády Roberta Fica  stavalo Slovensko cesty „gréckou cestou“, súčasný kabinet však dokázal výstavbu zlacniť a zároveň zvýšiť jej dynamiku. V rámci rekapitulácie roka 2011 na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR to povedal šéf rezortu a zároveň predseda KDH, Ján Figeľ.
„To, ako boli nastavené tri balíky PPP-projektov, bolo nezodpovedné,“vyhlásil Ján Figeľ na margo predchádzajúceho volebného obdobia. Dodal, že zaberanie súkromných pozemkov v súvislosti s týmito projektmi bolo v rozpore s ústavou, čo potvrdil Ústavný súd SR v januári 2011, okrem toho polícia v tejto súvislosti vyšetruje aj podozrenie z podvodov.

www.ipolitika.sk

„A po tretie, boli predražené, čoho potvrdením sú výrazné úspory (za tejto vlády, pozn. TASR) len na stavebných nákladoch. Pritom finančné a prevádzkové náklady boli ďalšími ťažkými položkami pre naše deti. Financovanie výstavby diaľnic za viac ako 9-percentný úrok je smrtiace,“vyhlásil minister.
Pripomenul, že Taliansko bolo ohrozené už pri predaji dlhopisov za 7-percentné úroky. Minister dopravy Ján Figeľ odmietol, že by sa za súčasnej vlády výstavba cestnej siete spomalila. „Nikdy taká dynamika výstavby diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy na Slovensku nebola,” vyhlásil.
Dodal, že oproti 10 rozostavaným kilometrom diaľnic za jeden a pol ročné obdobie počas Ficovej vlády sa za 1,5 roka exekutívy súčasného kabinetu rozostavalo päťkrát viac kilometrov. „Podarilo sa nám začať v nebývalom rozsahu obnovu ciest prvej triedy. Vyše 100 kilometrov bolo rekonštruovaných v lete, čo sa nikdy predtým nedosiahlo, a 570 kilometrov nasleduje v roku 2012,” upozornil minister. „Začali sme novú výstavbu na diaľnici D1, pri ktorej získa prácu asi 4200 ľudí. Ale zároveň, oproti predchádzajúcemu už podpísanému PPP-kontraktu, pôjde o úsporu na úrovni takmer 700 miliónov eur, čo je hodnota tunela Višňové, ktorý pôjde do súťaže v krátkom čase,” povedal Ján Figeľ.
Perspektívne považuje za potrebné vyvažovať možnosti železničnej a cestnej siete tak, aby prestalo platiť, že železnice sú “prázdne a stratové” a cestná doprava preťažená. Zároveň podľa neho treba ďalej pokračovať v budovaní cestnej siete.
„Považujem to za veľmi potrebné z hľadiska doterajších stavebných deficitov. Nemáme skompletizovanú diaľnicu číslo jeden, ktorá už mala byť v roku 2010, aby sme mohli stavať diaľnicu číslo tri na Kysuce a hore do Poľska, alebo D4, obchvat Bratislavy,” povedal Ján Figeľ.  „R1 je po Bystricu skompletizovaná, ale s takými nákladmi, pri ktorých, môžem povedať, by sme dokázali na iných úsekoch stavať oveľa viac, ak by tieto financie boli voľné,” dodal prvý podpredseda vlády.
Nová vláda by podľa neho mala vo vysúťažených projektoch “kontinuálne a racionálne” pokračovať.„Vrátane tunela Višňové a výstavby na Kysuciach. Hlavne však kompletizovať D1 a začať aj nové stavby na rýchlostných cestách. Pre najbližší rok sú pripravené do reálnej výstavby úseky na R2, pri Žiari nad Hronom, pri Bánovciach nad Bebravou, od Zvolena smerom na Lučenec a takisto na Orave na ceste R3,” vyhlásil ján Figeľ.  „Tak ambiciózny a zároveň realistický plán, vďaka úsporám a eurofondom, ako je konkrétny schválený program 2011 – 2014, Slovensko nemalo,” vyhlásil Ján  Figeľ.
„Bol som na historicky prvom rokovaní ministrov Európskej únie pre politiku súdržnosti, teda pre regionálnu politiku, za poľského predsedníctva. Je dohoda, že takáto forma politickej spolupráce bude pokračovať. A ona môže priniesť veľmi konkrétnu odpoveď na obdobie 2014 – 2020. Doprava by mala byť aj na Slovensku aj v únii jednou z ťažiskových priorít,” povedal minister dopravy výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ s tým, že možnosti na ďalšie zrýchlenie a skvalitnenie výstavby infraštruktúry na Slovensku vidí práve v spolupráci s Európskou úniou.

 

zdroj: kdh.sk

pošli na vybrali.sme.sk
Reklama
 

Súvisiace články:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

*

Môžete použiť tieto HTML značky a atribúty: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>